Návrat na domovskou stránku
internet marketing

Zlepšíme efektivnost Vašeho webu

Přístupnost pro všechny

Základní důvody - Širší pohled - Vyplatí se Vám to? - Opravdu jde jen o tak málo procent? - Pro milovníky čísel - Kde najdete další informace
kreslený vtip

"Síla webu spočívá v jeho univerzálnosti. Přístup pro každého bez ohledu na zdravotní omezení je jeho základním rysem."
-- Tim Berners-Lee, ředitel W3C a vynálezce WWW

Základní důvody

Přístupností webových stránek se myslí to, že je i návštěvníci s jakýmkoliv zdravotním omezením mohou plně používat.

V praxi to znamená takový návrh stránek, který se primárně soustředí na význam a nikoli na vzhled. Programování přístupných stránek je přitom relativně velmi snadné - stačí používat HTML jazyk tak, jak to měli jeho tvůrci původně na mysli.

Etické důvody k zpřístupnění Vašich webových stránek jsou evidentní. Postupně k nim však přibývají i důvody právní.

Již dnes je v mnoha zemích nepřístupnost webů státních organizací
porušením zákonů.

Podobný vývoj je na poli intranetu, kde je přístupnost vyžadována obecnými zákony, upravujícími vztahy mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci.

Širší pohled

Ačkoli to tak nebylo původně myšleno, pod přístupnost si vlastně můžete začlenit i podporu různých platforem internetových prohlížečů. Obecně pak můžete přístupnost brát jako otevření bran svého webu všem "nestandardním uživatelům."

Za výraz "nestandardní uživatel" se všem, kterých se to týká, omlouváme. Opravdu to nezní moc dobře. Stále čekáme na múzu, a až nás políbí, provedeme změny. Pokud máte nějaký nápad, neváhejte a pište na lukas.vodicka@sitelab.cz.

Vyplatí se Vám to?

Řekněme, že 5 % uživatelů je něčím nestandardní. Například používají jiný prohlížeč než Vy i Vaše konkurence předpokládáte, nebo nedokážou rozeznat červenou a zelenou barvu.

Aby byl níže uvedený příklad co nejjednodušší, budeme předpokládat, že v daném oboru na trhu působíte Vy a další 4 firmy a všichni máte ukousnutý stejný tržní podíl, tedy 20 %.

Má pro Vás cenu vynaložit energii, čas a peníze na re-design stránek tak, aby byly přístupné i pro onu "máloprocentní" skupinu nestandardních uživatelů?

Vaše první reakce může znít přibližně takto:
"Bohužel ne. Možná to od nás není úplně hezké, ale nedokážeme obhájit tak vysoké náklady na přepracování stránek. Máme to totiž spočítané a cena za získání 5 % návštěvníků by byla příliš vysoká."

Opravdu jde jen o tak málo procent?

Pokud takto uvažujete Vy, není pravděpodobné, že ke stejnému výsledku došla i Vaše konkurence?

Ekonomický propočet možného přínosu re-designu k zajištění přístupnosti pro všechny nabere obrátek, jakmile si představíte, že k tomuto kroku přistoupíte Vy jako první a konkurence zaspí. Úvaha je to jednoduchá:

Počet konkurentů na trhu: 5
Tržní podíl každého z Vás: 20 %
Počet uživatelů, kteří mají stíženou přístupnost na weby všech konkurentů: 5 %

Přepokládejme rovněž, že weby všech konkurentů jsou rovnocenné a jejich návštěvnost je stejná, teoreticky tedy 20 %

Ve skutečnosti však z návštěvnosti musíme odečíst nestandardní uživatele. Potom nám vyjde podíl návštěvnosti, připadající na každou firmu nižší o jedno procento (5/5=1), tedy 19 %.

Pokud Vy jediní své stránky dotáhnete (z hlediska přístupnosti) k dokonalosti, podíl Vaší návštěvnosti vzroste na 24 %.
(19+5)

A hleďme, rázem Váš podíl na internetové části trhu vzrostl o celých 26,3 %!
(24-19=5, 5/19=0,263)

Zpřístupnění 5 % uživatelům, zvýší (v tomto případě) návštěvnost Vašich stránek o více než 26 %.

Takový re-design může mít však i další, matematikou těžko postižitelné dopady, jako např. zvýšení Vaší prestiže předvedením podnikatelské etiky v praxi. Je prakticky jisté, že Vaši snahu ocení i určitá část "standardních" návštěvníků. Vaše návštěvnost tedy může vzrůst ještě více.

A dokonce i když Vás bude konkurence časem následovat, nemusí to nutně znamenat odliv návštěvníků. Průzkumy ukazují, že právě ti uživatelé, které jste získali svoou vstřícností, dokážou být velice loajální. Být první se vyplatí.

Pro milovníky čísel

Počet firem na trhu 2 5
Nestandardní návštěvníci [%] 2 5 10 2 5 10
Podíl každého konkurenta [%]* 49 47,5 45 19,6 19 18
Podíl nejrychlejšího konkurenta [%]** 51 52,5 55 21,6 24 28
Zvýšení návštěvnosti o [%] 4 11 22 10 26 56


Počet firem na trhu 10 30
Nestandardní návštěvníci [%] 2 5 10 2 5 10
Podíl každého konkurenta [%]* 9,8 9,5 9 3,3 3,2 3
Podíl nejrychlejšího konkurenta [%]** 11,8 14,5 19 5,3 8,2 13
Zvýšení návštěvnosti o [%] 20 53 111 61 158 333
* Podíl každého z konkurentů, za předpokladu, že každý má stejný podíl na trhu a stejně efektivní internetovou prezentaci a žádný z nich nemá svůj web přístupný pro všechny. Tedy situace před tím, než se jeden z nich chopil činu.
** Podíl toho z konkurentů, který byl nejrychlejší a jako první své stránky zpřístupnil všem.

Kde najdete další informace

Web Accessibility Initiative Externí odkaz
Iniciativa pro přístupnost webových stránek.

Trace Center Externí odkaz
Místo, kde najdete mnoho odkazů jak na nástroje pro vývojáře, tak na softwarové i jiné pomůcky pro uživatele (nejen webu) se zdravotním omezením.

Cynthia Says Externí odkaz
On-line nástroj k ověření přístupnosti webových stránek.

SONS Externí odkaz
Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR

Přístupnost Externí odkaz
Stránky Davida Špinara, autora knihy Přístupné webové stránky.

Předběžný zájem o spolupráci

Máte-li předběžný zájem o spolupráci v oblasti snadné použitelnosti (včetně přístupnosti), vyplňte prosím tento formulář:

Zájem o zajištění snadné použitelnosti našeho webu


nutné vyplnit


nutné vyplnit



Máte-li kromě zajištění snadné použitelnosti zájem i o služby z dalších oblastí nutných pro úspěch na internetu, zatrhněte prosím příslušný čtvereček:


Opište kód: opište prosím kód, který vidíte na tomto obrázku

Ikona tiskárnyTisknout (stránka se zformátuje pro tisk a vytiskne)

© Copyright 2002 - 2006 Lukáš Vodička (www.sitelab.cz) - Všechna práva vyhrazena.