Snadná použitelnost
Nenuťte mě přemýšlet!
Steve Krug (první pravidlo použitelnosti)
Co je to snadná použitelnost webových stránek?
Žádný zákazník na světě nemá rád situace, kdy musí dlouho čekat, učit se něčemu novému, nebo se složitě orientovat.
Na snadnou použitelnost jsou (leckdy velmi nákladně) testovány a optimalizovány automobily, mobilní telefony, počítačové programy (např. Word)... Cílem je vždy získat výhodu nad konkurencí - firmy vědí, že snadná použitelnost je jeden z nejdůležitějších parametrů, který ovlivňuje věrnost značce.
Nároky na snadnou použitelnost webových stránek jsou ještě přísnější než u klasických služeb a výrobků. Zákazník má na Internetu možnost rychle změnit rozhodnutí - tedy opustit stránky, které se mu špatně používají a okamžitě vyzkoušet jiné.
V "normálním" světě zákazník nejdříve zaplatí (za výrobek nebo službu), a až potom zjistí, jaká je použitelnost - např. mobilního telefonu. U webových stránek je tomu naopak. Uživatelé nejdříve Váš web používají - zažívají jeho použitelnost - a až poté si od Vás něco (možná) koupí.
Také mají přirozenou tendenci spojovat si použitelnost Vašeho webu s použitelností Vašich služeb či výrobků - byť ta může být zcela jiná.
Co zlepšením použitelnosti Vašich stránek získáte?
- opakovanou návštěvnost - věrnost značce
- delší dobu, kterou návštěvníci stráví na Vašem webu
- efektivnější předání informací návštěvníkům
- zvýšení prodeje - zákazník snadno najde to, co potřebuje
- ochranu zákazníka před útěkem ke konkurenci
- zvýšení podílu na trhu
Co pro Vás může udělat Sitelab
- Provedeme analýzu použitelnosti Vašeho webu a upozorníme Vás na slabá místa.
- Použitelnost Vašeho webu zhodnotíme z hlediska obecných zásad pro snadnou použitelnost (heuristická metoda).
- Navíc Váš web zkontrolujeme oproti seznamu cca 90-ti nejběžnějších prohrešků proti snadné použitelnosti.
- Nalezená porušení snadné použitelnosti seřadíme dle důležitosti pro návštěvníka vašich stránek.
- Navrheneme změny ke zlepšení snadné použitelnosti Vašich stránek - často v několik alternativách.
- Provedeme testování použitelnosti z pohledu návštěvníka, který je na Vašich stránkách poprvé.
- Testování použitelnosti provedeme pro různé fáze vývoje Vašich stránek.
- V případě časného testování Vám uspoříme mnoho peněz.
- Zabráníme totiž zbytečné implementaci stránek s nízkou použitelností.
- Na Vaše přání provedeme analýzu a testování použitelnosti konkrétních úkolů, které mají návštěvníci Vašich stránek provádět. (Např. nalezení konkrétního výrobku v katalogu výrobků, či provedení on-line platby).
Předběžný zájem o spolupráci
Máte-li předběžný zájem o spolupráci v oblasti snadné použitelnosti (včetně přístupnosti), vyplňte prosím tento formulář:
Užitečné infomace
Máte-li zájem o zlepšení použitelnosti Vašich webových stránek, jednoduše pošlete e-mail na adresu lukas.vodicka@sitelab.cz nebo volejte 777 254 927.
Ceny za služby z oblasti snadná použitelnost webových tránek najdete v ceníku služeb.
O rozsahu a způsobu spolupráce se více dozvíte v částech
Pokud máte chuť se nad tématem snadná použitelnost webových stránek více zamyslet, pročtěte si také následující části:
- Nikdy se nezměníme
Psychologické kořeny aneb s přírodou je lepší se nehádat. - Desatero použitelnosti
Heuristické metody zkoumání použitelnosti. - Povinná výbava každé stránky
Naprosté minimum, které však snadnou použitelnost samo o sobě ještě nezaručí. - Přístupnost pro všechny
Oblast použitelnosti, která je občas považována za samostatný obor. Zvyšte si návštěvnost o 26 %!
Pro snadnou navigaci využijte nabídku menu v levém sloupci.